Oogst stamcellen en naar huis!

Aan de 'stamcelcentifuge'

Vrijdag 22 juni 2018

Trouwdag

Vandaag zijn mijn vrouw en ik 39 jaar getrouwd. We vierden dit vandaag op een bijzondere manier. Vanochtend verraste mijn vrouw - die opnieuw was blijven slapen - mij met een prachtige wenskaart en een doos chocoladebonbons. Ook haalde zij bij het Grand Café in het UMCG een tweetal smakelijke appeltaartpunten voor bij de koffie.

Oogsten

Rond 11:00 uur deelde de verpleegkundige hematologie mij mee dat na het bloedprikken van vanochtend vroeg bleek dat er inmiddels veel stamcellen in mijn bloed zaten. Reden om direct te starten met het afnemen van de stamcellen. Binnen een kwartier stond er een veredelde centrifuge naast mijn bed. Medewerksters van Sanquin installeerden het apparaat en sloten mij er op aan. In beide armen had ik een slang zitten, één voor het afnemen van bloed en één voor het terugbrengen van het gefilterde bloed in mijn aders.

Vier uur lang moest ik stil op mijn bed blijven zitten, waarbij ik mijn linker arm, waaruit bloed werd afgenomen, absoluut niet mocht bewegen. Ruim tien liter bloed liep door het apparaat. Alles verliep voorspoedig. Om 15:00 uur was alles achter de rug. Toen moesten nog de geoogste stamcellen worden geteld. Dit werd elders in het ziekenhuis gedaan.

Rond 16:00 uur bleek dat de hoeveelheid geoogste stamcellen ruimschoots voldoende was. Dat betekende dat er niet opnieuw stamcellen behoefden te worden afgenomen en ik naar huis zou kunnen. De zaalarts moest hieraan echter ook nog zijn goedkeuring geven.

Naar huis

Om 17:00 uur deelde de verpleegkundige mij mee, dat de zaalarts toestemming had gegeven om naar huis te gaan. Ik krijg nog wel medicijnen mee voor de mogelijke schimmel in mijn longen. Ook zal ik enkele malen naar het UMCG (of MCL) moeten ter voorbereiding van de stamceltransplantatie zelf, waaronder een nieuwe beenmergpunctie, waaruit moet blijken dat ik na de twee chemokuren schoon ben van leukemiecellen. Wanneer ik schoon ben zullen mijn eigen stamcellen kunnen worden gebruikt. Zo niet, dan krijg ik de stamcellen van een donor. Het blijf dus nog even spannend.


Om 17:45 uur kregen we nog een warme maaltijd (spaghetti bolognaise met rauwkost en een toetje). Tijdens de maaltijd kregen we vanwege onze trouwdag ook nog een feestelijk bakje bruine chocoladevla met witte vruchtenmousse en een kaartje 'Hartelijk Gefeliciteerd'. Erg attent!

Vakantie

Inmiddels ben ik weer thuis. Het is nog niet bekend wanneer ik opnieuw word opgenomen in het UMCG. Ik verwacht over zo'n drie tot vier weken, mogelijk later. Ik zal jullie hierover op de hoogte houden. In de tussentijd houd ik 'vakantie', ook met dit blog.

Ik wil jullie opnieuw hartelijk danken voor alle vormen van meeleven, die ik - maar ook mijn vrouw - van jullie mochten ontvangen. Het was hartverwarmend!

Tot zover dit blogbericht. Tot de volgende keer!

Reacties

  1. We blijven hard voor je duimen....in de tussentijd ....geniet samen van de “vakantie”
    😘😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, Caroline. Ik zie het nu pas. We hebben heerlijk van onze 'vakantie' genoten. Inmiddels zijn we weer terug in het UMCG.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De chemokuur is gestart

Stamceltransplantatie

Twee jaar na diagnose acute leukemie