Stamceltransplantatie


Deze keer een korte update. Ik ben namelijk nogal moe en voel me een beetje half. Ik wil jullie echter niet onthouden hoe de stamceltransplantatie vandaag is verlopen.

Voorafgaand aan de stamceltransplantatie vond aan het begin van de middag ook nog opnieuw een CT-scan plaats van mijn longen. Dit om te bekijken of het medicijn Voriconazol tegen de schimmel Aspergillus in mijn longen werkte. Dit bleek gelukkig wel het geval te zijn. De schimmel was in omvang afgenomen. Het gebruik van het medicijn wordt voorlopig nog voortgezet.

Infuuszak met stamcellen
Ruim een half uur, langer duurde de stamceltransplantatie niet. In gezelschap van mijn echtgenote kreeg ik via een infuuszak ik de stamcellen van de onbekende donor in mijn bloedsysteem toegediend. Ik merkte er op dat moment niets van. Eigenlijk was ik of ik elk willekeurige medicijn of bloed via het infuus kreeg toegediend.
De stamcellen worden toegediend.

Later op de dag werd ik wel wat vermoeider en begon ik mij ook wat minder lekker te voelen. Dit is een bekend verschijnsel bij stamceltransplantaties, waarbij ook diverse andere medicijnen worden gebruikt. Ik leg mij daarbij neer, letterlijk en figuurlijk.

Komende zondag en maandag krijg ik opnieuw chemo toegediend. Deze chemostoffen zijn niet schadelijk voor de toegediende stamcellen. Ze zijn juist bedoeld om de donorcellen beter te laten aanslaan in het beenmerg.

Tot zover deze korte update. Tot de volgende keer!

Reacties

Populaire posts van deze blog

De chemokuur is gestart

Twee jaar na diagnose acute leukemie