Schilderen

Mijn eerste 'kunstwerk' (lees verderop in dit blogbericht)
Dinsdag 12 juni 2018

Zoals ik gisteren schreef was ik die middag behoorlijk ziek. Mijn temperatuur was gestegen tot een spectaculaire hoogte van 40,6. Na de toediening van paracetamol via het infuus daalde mijn temperatuur tot onder de 38 graden.

Afgelopen nacht sliep ik uitstekend. Bij de vaste controles om 06:00 uur bedroeg mijn temperatuur 37,6. In de loop van de dag steeg de temperatuur tot 38,0 (om 13:00 uur) om weer iets te dalen tot 37,9 om 20:50 uur. Eigenlijk hele mooie waarden, waar ik erg tevreden over ben. Ook vandaag is rustig verlopen, waarbij ik bewust de tijd nam voor een ochtend- en een middagdutje.

Creatieve therapie

Tot mijn verrassing kreeg ik vandaag bezoek van een creatief therapeut van het MCL. Hij bood mij aan om onder zijn begeleiding gebruik te maken van een creatief middel. Zo kon ik kiezen uit teken- en schildermaterialen, klei, hout, muziek, imaginatie (verbeelding), maar ook woorden (vertellen van verhalen). (Download de informatiefolder)

Ik vond dit aanbod buitengewoon bijzonder, aangezien ik dit aanbod in mijn eerste opnameperiode niet had gekregen. Ik dacht ook meteen aan een kunstzinnige lezer van mijn blog, die mij kortgeleden via Facebook voorstelde om eens te gaan tekenen of schilderen. Iets wat ik niet resoluut afwees, maar ik had vooralsnog geen plannen om daarmee mee bezig te gaan. Nu kreeg via een andere weg dus een soortgelijk voorstel. Dit waren voor mij vormen van 'toeval' of 'synchroniciteit' die ik niet langer kon en mocht negeren.

Dus zat ik even later op mijn kamer met olieverf te schilderen. De creatief therapeut legde wat basismethoden uit, waarna ik zelf aan de slag ging. Ik vond het erg leuk om te doen. Het resultaat zien jullie bovenaan dit blogbericht. In de loop van de week gaan we verder.

Behandelplan

Aan het eind van de middag kregen mijn vrouw en ik de behandelend hematoloog op bezoek. Zij legde uit wat globaal de te volgen behandelmethode zal worden. Het was een heel verhaal met de nodige mitsen en maren. Voor zover ik het goed heb begrepen zal het volgende gaan gebeuren.

Volgende week dinsdag verhuis ik naar het UMCG in Groningen voor de voorbereidingen tot de afname van mijn stamcellen en de afname zelf. Dit duurt naar verwachting een weekje (kan ook iets korter zijn).  Waarschijnlijk kan ik dan tenminste twee weken naar huis om mijn weerstand verder op te bouwen.

Afhankelijk van mijn bloedwaarden en vooral de aan- of afwezigheid van leukemiecellen in mijn bloed wordt dan bepaald of de stamceltransplantatie plaatsvindt met mijn eigen stamcellen of met de stamcellen van een externe donor. De kans op een transplantatie met mijn eigen stamcellen lijkt op dit moment vrij groot.

Voorafgaand aan de stamceltransplantatie - die bij het UMCG plaatsvindt - krijg ik een korte, maar zware chemokuur en een lichte bestraling om mijn beenmerg extra te verzwakken. De getransplanteerde cellen (via infuus) kunnen dan beter in het beenmerg worden opgenomen.

Na de transplantatie zal ik nog één tot twee weken opgenomen moeten blijven, waarna ik naar huis kan. Ik moet wel regelmatig voor controle terug naar het UMCG. Maar dat is zonder opname.

Dit is in grote lijnen de te volgen behandelmethode. Ik hoop dat ik het goed heb verwoord.


Tot zover dit blogbericht. Tot de volgende keer!

Reacties

Populaire posts van deze blog

De chemokuur is gestart

Stamceltransplantatie

Onthaasten en genieten aan het water