Een drukke dag

Zonnebloem

Maandag 18 juni 2018

Dit is het laatste blogbericht vanuit het MCL in Leeuwarden. Morgen ga ik namelijk naar het UMCG in Groningen.

Geen Portugal

Vandaag is de dag dat mijn vrouw en ik voor een tweeweekse vliegvakantie naar The Art of Joy in de Portugese Algarve zouden gaan. We hadden daar echt naar uitgekeken. De diagnose van mijn ziekte maakte dat we deze vakantie moesten annuleren. We zijn nu van plan om deze vakantie volgend jaar alsnog daar te houden.

Slechte nacht

In mijn vorige blogbericht schreef ik in de aanvulling dat voor de paracetamol koos om mijn opkomende koorts en hoofdpijn te bestrijden. De paracetamol werkte goed. Zowel de koorts zakte tot 36,9 (om 02:20 uur) en was 37,6 vanochtend om 06:40 uur. Ook de hoofdpijn verdween.

Alleen kon ik nu niet slapen van mijn 'rusteloze benen', ook wel restless leggs genoemd. Steeds wanneer ik bijna sliep en dus helemaal ontspannen was, trokken mijn beenspieren zich uit zichzelf samen waardoor een schokkende of schoppende beweging ontstond. Nu heb ik daar wel eens vaker last van, maar ditmaal duurde het tot ongeveer 04:00 uur voordat ik in slaap viel.

Ik voel mij dus niet echt fit op deze laatste volledige dag in het MCL, een dag waarvan ik al verwachtte dat die druk zou gaan worden. Wat slaap inhalen kan wel eens moeilijk worden. Dat blijkt ook wel.

06:40 uur: Dagelijkse controles, waaronder temperatuur (was 37,6)
07:50 uur: Labmedewerkster neemt vijf buisjes bloed af.
07:30 uur: Ik krijg géén ontbijt, alleen een kopje thee. Ik moet namelijk nuchter zijn voor de aankomende bronchoscopie. Vanaf 09:00 uur mag ik ook niets meer drinken.

08:00 uur: Routinematige nmk-kweekcontroles (neus, mond, kont,) worden afgenomen. Dit gebeurt alle maan- en donderdagen. Ook mag ik het urinepotje weer vol plassen. Verder krijg ik het het spuitje met oranje antibiotica (slechts 1 ml) weer dat ik in mijn mond mag leeg spuiten.
Ik krijg te horen dat om 11:00 uur de bronchoscopie wordt uitgevoerd en dat om 12:30 uur een nieuwe PICC-lijn wordt ingebracht.
09:00 uur: Mijn temperatuur wordt opnieuw gemeten en bedraagt 37,5.
Terwijl ik op mijn bed lig in een poging om wat bij te slapen, verschijnt de facilitair medewerkster om de kamer schoon te maken. Zij respecteert mijn verzoek om mij wat met rust te laten en werkt stil en rustig om mij heen.
09:15 uur: Van slapen komt niets meer terecht. Ik krijg de eerste zak bloedplaatjes via het infuus toegediend. Daarvoor moet een nieuwe lijn (slang) worden aangebracht tussen de infuusapparatuur en mij. Als deze zak leeg is volgt de tweede. De tijd begint te dringen, want om 11:00 uur moet ik met m'n bed weg voor de bronchoscopie. Elke zak bloedplaatjes duurt veertig minuten. Ook wil ik graag vóór de bronchoscopie nog even naar het toilet. Rond 10:50 uur zijn we gereed en word ik op mijn bed naar de bronchoscopieruimte vervoerd. Daar moet ik iets van een kwartier wachten omdat er nog een patiënt voor mij is. 

11:15 uur: De bronchoscopie (longonderzoek) zelf vond ik erg vervelend. De scopie werd uitgevoerd via mijn mond. Ik moest af en toe flink hoesten, wat niet de bedoeling was. In de link (bronchoscopie) kun je lezen hoe het onderzoek in zijn werk ging.

12:15 uur: Ik ben net op tijd terug op mijn kamer om - nu met de roelstoel - weer naar de Radiologie afdeling te gaan voor het aanbrengen van een nieuwe Perifeer ingebrachte centraal veneuze katheter (PICC-lijn). Ditmaal komt hij weer in mijn rechter bovenarm.

In de middag krijg ik - afgezien van mijn trouwe echtgenote (hulde!) - bezoek van de zaalarts en de creatief therapeut.

16:30 uur: Ik krijg onverwacht bezoek van mijn leidinggevende bij de gemeente Leeuwarden. Iets later komt ook mijn huisarts binnenlopen. Voor mij kwam dit mooi uit. Zo kon ik het UMCG-verhaal in een keer aan hen vertellen.

Naar UMCG

18:15 uur: De verpleegkundige meldt mij dat ik morgenochtend om 09:00 uur word verwacht in het UMCG in Groningen.  Ik word daarom om 08:00 uur opgehaald voor het ambulancevervoer (ziekenvervoer) naar het UMCG. Dat wordt vroeg opstaan en een snel ontbijtje! Eigenlijk wilde men mij al om 07:30 uur in Groningen hebben, maar dan zijn hiervoor nog geen ambulances beschikbaar dit dit tijdig kunnen verzorgen.

20:20 uur: temperatuur 37,5

Tot zover dit ietwat afgeraffelde blogbericht. Het is mooi genoeg geweest voor vandaag. Ik ben moe.
Tot de volgende keer, waarschijnlijk vanuit het UMCG.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De chemokuur is gestart

Stamceltransplantatie

Onthaasten en genieten aan het water