Een bruine volkoren boterham met pindakaas!


Dinsdag 1 mei 2018

Het begin van deze dag kan voor mij niet beter! Sinds mijn opname hier in het MCL Leeuwarden kan ik voor het eerst weer een bruine boterham met pindakaas eten. Geen droog en simpel tarwebolletje met een plakje 30+ kaas, maar een échte bruine boterham! "Volkoren", zegt de voedingsassistentie triomfantelijk. "Speciaal voor u besteld!"

Mijn blijdschap kan niet meer op. Tranen van geluk rollen over mijn wangen, nog voordat ik de eerste hap kan nemen. Voor het eerst weer een echte bruine boterham met pindakaas. Hoe blij kan een mens zijn met zo iets eenvoudigs? Ik verwonder mijzelf over mijn emoties.

Dit kán eigenlijk niet. Dit past niet binnen het nieuwe PUUR-voedingsconcept van het MCL. Mijn 'positieve feedback' heeft toch resultaat gehad! In elk geval bij de bereidwillige voedingsassistentes en verpleegkundigen.

Bij aanvang van mijn lunch, waarbij ik warempel opnieuw bruin volkoren boterhammen met pindakaas kan eten, komt het hoofd van de keuken binnenlopen. De afspraak was geregeld door een verpleegkundige. We hebben een goed gesprek. Zo lang ik hier op deze volledig afgeschermde kamer lig kan ik bruin brood eten, dat speciaal voor mij wordt besteld. Ook krijg ik bij de warme maaltijden de beschikking over zout en kruiden om deze wat smakelijker te maken. 

Ik zal de beste man op zijn uitnodiging per e-mail van aanvullende feedback voorzien en daarbij mijn opbouwende reactie geven over een aantal merkwaardige keuzes in het PUUR-concept. Met name over de standaard onmogelijkheid om bij het ontbijt en de lunch bij de keuze voor (zoet) broodbeleg te kiezen voor bruin brood in plaats van het - in mijn ogen - veel ongezondere witbrood. 

Daarnaast ook dat het concept volgens mij onvoldoende tot uiting kan komen bij volledig afgezonderde patiënten. Zoals op de Hematologische Intensive Care (HIC), waar ik lig en waar per eenpersoonskamer strenge beschermende isolatiemaatregelen van toepassing zijn met een sluissysteem.

Meer over dit PUUR-concept:

Post-time

Het weer klaart op en de zon begint weer te schijnen. De post wordt bezorgd. Opnieuw tijd voor een feestje! Wens- en beterschapskaarten, maar ook fototijdschrift en een set kleurrijke 'Happy Sock' sokken met een kaart 'I stick you a heart under the belt'. Ik ben blij met al deze hartverwarmende en liefdevolle blijken van meeleven en belangstelling van collega's, vrienden en familie, maar ook van totaal onbekenden. Heel fijn!

Maaltijd


17:30 uur: Vanavond lekker gegeten: kip met aardappelen en spercieboontjes en een heerlijke jus. Vanuit de pan op het bord vind ik toch wat prettiger eten. En een bakje ananas erbij. Het leven is hier zo slecht nog niet. ;-)

21:30 uur: De dag eindigt voor mij zoals hij begon: met het melodieus zingen van een merel in de schemering. Na de nodige bezoekjes en gesprekken vandaag komt alles langzaamaan weer tot rust. Welterusten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

De chemokuur is gestart

Stamceltransplantatie

Onthaasten en genieten aan het water