Het zakelijk leven gaat ook (een beetje) door

Bollenvelden bij Sexbierum, 27-04-2018 - Foto Erik Bilstra

Maandag 30 april 2018

In de eerste plaats hartelijk dank voor alle fijne, soms ook ontroerende berichten, reacties, kaarten en aanmoedigingen, die mijn vrouw en ik van jullie mogen ontvangen. Het is hartverwarmend!

Bollenvelden

Bovenstaande sfeervolle foto van de tulpenvelden stuurde collega fotograaf Erik Bilstra mij toe. Hij schreef bij het bericht: "Bijgaand een plaatje uit je 'achtertuin' om je een hart onder de riem te steken!" Een beetje lef heeft hij wel. Fotograferen in 'mijn achtertuin' in het Friese Sexbierum. Het is een schitterende foto geworden, waar ik eerlijk gezegd een beetje jaloers op ben.


Met bovenstaande foto probeer ik mijn revanche te halen. Een eerder door mij gemaakte luchtfoto van de bollenvelden in Noordwijkerhout in de Bollenstreek. Om mijn kamer op te fleuren heb ik hiervan een afdruk op 60x40 cm formaat - samen met andere natuurfoto's - opgehangen in mijn kamer. Tijdens deze fotovlucht waren de bloeiende tulpen tot in het vliegtuigje te ruiken: héérlijk! Vind je de foto mooi? Dan kun je hem via deze link in allerlei formaten bestellen vanuit mijn Oypo-beeldbank, uiteraard zonder watermerk.

Toch een beetje jammer dat ik de kleurige, fleurige en geurende bollenvelden nu moet missen, maar dat zal zo wel met veel meer dingen gaan. "De gele paardenbloemen staan nu ook prachtig in bloei", zei mijn vrouw enthousiast toen ze gisteren op bezoek kwam. "Hele velden kleuren geel!" Hier, in de binnentuin van het ziekenhuis, beginnen de paardenbloemen ook te bloeien. Niet zoveel natuurlijk, maar tóch. Vandaag zijn de bloemen dicht. Het is bewolkt en het regent een beetje. Als de zon gaat schijnen zullen ze hun bloemblaadje weer helemaal ontvouwen en ook zelf kleine zonnetjes worden!

BTW-aangifte

Vandaag is het eindelijk weer een 'gewone' werkdag na een lang vrij weekend voor veel ambtenaren en medewerkers van bedrijven. Eindelijk kan ik proberen om mijn zakelijke verplichtingen weer een beetje op te pikken.

Voor mij als (parttime) ondernemer is het de laatste dag om mijn aangifte omzetbelasting (BTW) in te dienen. Ik moet dit elk kwartaal doen. Niet tijdig aangifte doen betekent een standaard boete van minimaal 50 euro.

Vorige week had mijn vrouw al een tas met mijn zakelijke administratie en inloggegevens voor de Belastingdienst meegenomen. Het was mijn bedoeling om met mijn laptop de resterende stukken in mijn online boekhouding bij SnelStart te kunnen boeken en vervolgens de BTW-aangifte te kunnen doen. Toen bleek mij dat ik de online boekhouding niet vanuit het ziekenhuis kon openen.

Vanwege Koningsdag en het aansluitende weekend kon ik pas vandaag bij SnelStart terecht voor ondersteuning. De vriendelijke helpdeskmedewerkster hielp mij uitstekend, maar kwam uiteindelijk ook niet verder. Het kwam toch echt door de beveiligingsinstellingen van het WIFI-netwerk van het ziekenhuis. Bij navraag bij de ICT in het MCL bleek de benodigde 'poort 443 (SSL)' om veiligheidsredenen niet geopend mocht worden. Begrijpelijk, want op een ziekenhuis met informatielekken zit ook niemand te wachten. En met de nieuwe strenge AVG-regels al helemaal niet. Tja, dan resteert alleen nog een poging om begrip te vinden bij de Belastingdienst...


'Goedendag, welkom bij de Belastingdienst'
Het blijkt moeilijk om vandaag tot de Belastingdienst door te dringen. De vriendelijk klinkende stem van de Belastingtelefoon (0800-043) nodigt mij voortdurend uit om mijn burgerservicenummer op te geven en het gewenste keuzemenu te volgen naar de informatie over de omzetbelasting (BTW). Om vervolgens keer op keer te melden: "Al onze medewerkers zijn in gesprek. Probeert u het later nog eens. Deze verbinding wordt nu verbroken."

Om 15:20 uur krijg ik eindelijk contact zonder dat de verbinding wordt verbroken. Ik krijg eerst de melding dat de verwachte wachttijd twee tot vier minuten bedraagt. De vriendelijke stem van de Belastingtelefoon meldt nu voortdurend: "Al onze medewerkers zijn in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft." Na 15 minuten nog steeds dezelfde melding. Hoe lang zal dit duren?

15:40 u:  De stem lijkt moe te worden van steeds dezelfde meldingen te geven. De ruimte tussen de meldingen wordt steeds langer. Hij zal er straks toch niet mee stoppen en de verbinding toch maar verbreken? "Al onze medewerkers zijn in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft." Hoe lang duurt een 'ogenblik' in hemelsnaam?

Ik  moet naar het toilet, maar wil nu de verbinding niet verbreken. Wat nu te doen? Zul je juist zien dat je tijdens het toiletbezoek iemand aan de lijn krijgt. Ik overweeg om mijn telefoon en notitieblokje maar mee naar het toilet te nemen. Anders kan ik straks weer helemaal van voren af aan beginnen.

15:45 uur: Plotseling klinkt er een andere stem! Eindelijk kan ik mijn probleem uitleggen. De medewerkster van de Belastingtelefoon heeft begrip voor mijn situatie en zegt dat ik schriftelijk een éénmalig verzoek voor een coulanceregeling kan indienen bij de Belastingdienst. Schriftelijk ja..., maar hoe doe ik dat hier  in een ziekenhuis met mijn eigen laptop zonder printmogelijkheden? Of wellicht toch maar proberen ergens een stuk papier en envelop zien te krijgen en een handgeschreven brief schrijven?  Dat wordt weer terug naar de 'Middeleeuwen'! Per e-mail is de Belastingdienst immers ook niet te bereiken. 

Dan komt de vrouw met een creatieve oplossing: ik kan via normaal inloggen bij de Belastingdienst een 'nul-aangifte omzetbelasting' indienen. Ik voorkom hiermee dat ik automatisch een boete krijg wanneer ik mijn kwartaalaangifte niet tijdig (uiterlijk vandaag) indien. Later kan ik deze BTW-aangifte dan via een 'suppletie' aangifte corrigeren. Dat kan wel tot enkele jaren later, legt ze me uit. Wanneer er achteraf vragen komen over deze nul-aangifte (en mogelijk ook toekomstige nul-aangiften gedurende mijn ziekteperiode) dan kan ik uitleg geven over deze echte overmachtsituatie.

Opgelucht verbreek ik de verbinding. De nul-aangifte heb ik zojuist via de site van de Belastingdienst ingediend. Leuker konden ze het bij de Belastingdienst niet maken, voor mij nu wel een stuk makkelijker! 

SnelStart bedankt!

Van het thuisfront krijg ik zojuist nog wat foto's geappt. SnelStart (zie bovenaan dit bericht) had een prachtige bos bloemen thuis laten bezorgen. Fijn, zulke meelevende medewerkers van een klantvriendelijke leverancier. Ze vonden het heel erg jammer dat ze mij niet hadden kunnen helpen. Ik ben al jaren een zeer tevreden zakelijke klant bij hen en zal dit zeker blijven! Fijn dat mijn trouwe vrouw zo ook van deze mooie bloemen kan genieten!

Reacties

  1. Hi Meindert,

    Mooi verhaal en aardige medewerkers van Snelstart! je had wellicht ook nog een Wifi connectie kunnen maken met je smartphone?

    Groetjes, Edward

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edward, niet bij stilgestaan. Je bedoelt m.i. een hotspot aanmaken. Was wellicht een goede optie geweest. Ik heb dat ooit wel een keer tijdens een vakantie zonder Wifi-mogelijkheden toegepast.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De chemokuur is gestart

Stamceltransplantatie

Twee jaar na diagnose acute leukemie