Update


Nog even genieten van de herfstkleuren tijdens een wandeling op Landgoed Stania State te Oentsjerk (15 nov.)
Hier volgt een update van de afgelopen weken.

Zaterdag 27 oktober 2018
Vandaag is het dag 100 na de stamceltransplantatie. Een belangrijke mijlpaal in het herstel- en genezingsproces. Ik voel mij over het algemeen uitstekend. De huiduitslag is zo goed als verdwenen en mijn haargroei (baard, wenkbrauwen, oogwimpers, hoofdhaar, armen) wordt steeds beter.

Daarnaast heb ik nog wel last van vermoeidheid en neuropathie, officieel chemotherapie geïnduceerde perifere polyneuropathie (CIPN) genoemd. De neuropathie is een bijwerking van de chemo en uit zich bij mij met prikkelingen, tintelingen en een doof, soms licht pijnlijk gevoel in mijn tenen (en in lichte mate mijn vingers).   

Maandag 29 oktober - vrijdag 2 november
Dat het steeds beter met mij gaat vierden we met een midweek vakantie in het Natuurhuisje Noordwolde, een prachtige, rustig gelegen, vrijstaande vakantiewoning met schitterend uitzicht en een bosgebied (Spokebos) aan de overzijde van de weg. We hebben er heerlijk kunnen wandelen en genieten van de herfstkleuren.

Maandag 5 november
Het is nu drie maanden geleden dat ik uit het ziekenhuis ben ontslagen en thuis ben.
Vandaag ging ik voor de tweewekelijkse controle terug naar het UMCG in Groningen. Daarbij werd een nieuwe beenmergpunctie gedaan, bloed afgenomen en opnieuw een longfunctieonderzoek uitgevoerd. Tijdens het aansluitende gesprek bij de hematoloog bleek dat de resultaten van het bloedonderzoek en longfunctieonderzoek goed waren. De resultaten van de beenmergpunctie krijg ik komende donderdag (8 nov.) telefonisch van haar te horen. 

Dinsdag 6 november

Waddenzee
Ben voor het eerst weer (met de auto) met mijn camera-apparatuur op pad geweest naar de Waddenzeedijk bij Sexbierum. Voelde weer vertrouwd. Heerlijk genoten van het prachtige weer en Waddenzee.

Donderdag 8 november
Telefonisch bericht ontvangen van de hematoloog dat uit de voorlopige resultaten van beenmergpunctie bleek dat mijn beenmerg en bloed voor 99-100% donorcellen bevatten. Dus geen eigen bloedcellen meer met mogelijk risico's op achtergebleven leukemiecellen. Een prachtig resultaat waarover ook de hematoloog enthousiast was!

Woensdag 14 november
Op eigen initiatief een bezoek gebracht aan de bedrijfsarts. De hematoloog had namelijk aangegeven dat het 'strenge, beschermende regime' wat versoepeld kan worden. Ik mag daarom ook weer af en toe naar mijn kantoor in Leeuwarden.

Volgens de bedrijfsarts is er sprake van een goed herstel na de intensieve behandeling. Mijn belastbaarheid is nog wel verminderd, met name de energetische inzetbaarheid. Het advies van de bedrijfsarts was daarom om eerst in arbeidstherapie voor 2 x 2 uur per week te beginnen op dinsdag en donderdag. En daarmee te verkennen waar mijn mogelijkheden kunnen worden benut. Afhankelijk van het beloop kan verder invulling worden gegeven aan de re-integratie qua uren en taken.

Ik kijk er naar uit om volgende week dinsdag mijn collega's weer te kunnen ontmoeten. Ik verwacht deze 'werkdagen' overigens nog weinig te kunnen doen. Eerst maar eens gezamenlijk koffie drinken, bijpraten, ervaringen uitwisselen en proberen om weer in de computersystemen te komen. De verlopen wachtwoorden zullen moeten worden vernieuwd. Verder wil ik proberen om mijn 'archieven' wat op te ruimen.

Om ongewenste besmetting met ziekmakende bacillen, bacteriën en virussen zoveel mogelijk te beperken zal ik erg terughoudend zijn met goedbedoeld, sociaal handen schudden. Handen zijn namelijk de belangrijkste bron van overdracht van bacillen, bacteriën en virussen. Daarnaast zal ik ook extra preventief aandacht moeten schenken aan vervuilde toetsenborden op de flexwerkplekken en de knoppen op de koffieautomaat. Op mijn Facebookpagina heb ik hierover uitgebreider geschreven.

Vrijdag 16 november
Even een appeltje eten op de Waddenzeedijk.

Vandaag mijn 'vintage' Batavus fiets (die ik van mijn overleden vader heb geërfd) maar weer eens uit de schuur gehaald en samen met mijn echtgenote naar de Waddenzee gefietst. Ging uitstekend. Boven op de dijk rustten we even uit onder het genot van een appeltje.

Kortom: het gaat voortdurend steeds beter met mij. Ik voel mij steeds fitter en minder vermoeid. Ik wandel regelmatig en fiets soms (wordt meer) en 'werk' nu ook wat vaker in de tuin. Ik ben een blij en dankbaar mens!

Graag tot een volgende keer!
Meindert van Dijk

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De chemokuur is gestart

Stamceltransplantatie

Twee jaar na diagnose acute leukemie